Mange artister opplever sceneskrekk. Det er det mulig å gjøre noe med – på en konstruktiv måte, som vil bedre utøvelsen.
Det er vanlig at artister opplever sceneskrekk. Barbara Streisand forteller her på en morsom måte hvordan hun har opplevd dette. Daily Telegraph har en interessant artikkel som beskriver hvordan den klassiske pianisten Steven Osborne brukte oppmerksomhetstrening for å gi slipp på negative energier.
Artikkelen nevner også en undersøkelse som fant ut at en tredjedel av tyske orkestermusikere brukte valium eller betablokkere. Som artikkelen nevner, så er en del av problemet med dette at det reduserer følsomheten til musikeren. Denne følsomheten er nødvendig for å gi en optimal forestilling.
Sceneskrekken er egentlig uttrykk for en energi inne i oss. Hvis vi kan styre denne energien i mer konstruktiv retning vil den i høy grad bidra til at vi presterer bedre. Jeg kan huske fra min beskjedne innsats som tenor i Frogner kammerkor at jeg sang best når jeg var sånn passe nervøs i forkant. Dirigenten brukte for øvrig oppmerksomhetstrening før konserter.
Det kan være at vi trenger å føle sceneskrekk, og det kan være at vi kommer til å føle den før vi går på scenen, ganske kraftig, men det kan også være at når vi så begynner å spille eller synge, så forsvinner den fullstendig mens vi går fullstendig opp i det vi gjør og leverer vårt absolutt beste.
Hypnoterapi tilbyr flere metoder som kan brukes for å temme den underliggende energien, for eksempel energiarbeid eller partsterapi. Jeg vil ikke anbefale metoder som reduserer musikerens muligheten til å skape musikk.
Her er en video som viser hvordan vi kan fjerne sceneskrekk med gestaltdialog.