Den enkleste måten å ha det bra på arbeidsplassen er ganske enkelt å ikke snakke negativt om andre. Det er egentlig ikke nødvendig å gjøre masse positive greier.
På en arbeidsplass er det ofte ting vi syns er bra og ting vi syns kunne vært bedre. På grunn av sabeltanntigereffekten er det lettere å legge merke til det negative. Det som opptar oss er også gjerne det vi snakker om. Dette er velkjent.
Det er også velkjent at hvis vi deltar i samtaler som går ut på å snakke negativt om andre, så leder det til dårlig stemning. Det begynner som regel med å snakke negativt om andre utenfor arbeidsplassen, hvem som helst egentlig. Deretter dreier det seg gjerne mot folk på arbeidsplassen, som oftest ledere eller folk som ikke er til stede.
Det er faktisk ikke så lett å være leder. Det er mange som har meninger om hvordan en skal gjøre jobben. Det er ikke lett å gjøre alle til lags. Så ingen leder kan være en perfekt leder for alle.
Men uansett hvor bra ledelsen eller kollegaer er for oss eller ikke, så hjelper det oss ikke å lufte negative tanker om dem med andre. Det sier seg selv, det blir bare mer negativitet. Til slutt tror vi på denne negativiteten og begynner å grue oss for å gå på jobben. Det er jo ikke det vi vil.
Hvis det er noen som opplever konflikter på arbeidsplassen, så kan det være vi ønsker å hjelpe dem. Det kan være at vi kan det, hvis dialogen blir konstruktiv. Men det kan også være at vi gjør oss selv til søppelbøtte for masse negative tanker. Det blir vi jo bare fylt av masse negativitet selv.
Det er faktisk meget enkelt å ordne opp i dette. Det er ganske enkelt å ikke delta i samtaler hvor man prater negativt om andre. Og selvfølgelig la vær å gjøre det selv. Målet er ikke å få andre til å slutte å snakke negativt om kolleger, inkludert oss selv. Målet er å få dem til å slutte å snakke negativt om kolleger til oss. Og det er enkelt. Når de ikke får noen respons, så gidder de snart ikke bruke energi på å gjøre det heller.
Det er mye bedre å se på en arbeidsplass som det det er; en plass hvor vi arbeider for å få penger. Når vi isteden fokuseres på det vi skal gjøre blir alt mye bedre. Det er ikke nødvendig å ofre seg for fellesskapet. Det er ikke nødvendig å være med på å arrangere alt mulig eller ta på seg mange verv. Det eneste som egentlig er nødvendig for å få det bra på arbeidsplassen er å ikke snakke negativt om andre. Det er så enkelt. Det er ikke nødvendig å anstrenge seg, egentlig bare gjøre mindre, unngå snakket.