Reklamekampanjen i vårt indre

Vi ønsker alle å føle oss vel og ta oss godt ut. Hvis vi ser til hvordan reklame forsøker å påvirke oss, så er det en hovedvekt på dette. Og på en måte er det noe bra ved det, selv om det har sin pris. For å oppnå den ønskede følelsen må vi kjøper et produkt.

Men vi behøver jo ikke akkurat å løpe etter reklamen. Den løper jo etter oss. Så vi behøver ikke å bry oss så mye om den, den er der den er. Isteden kan vi heller lete etter andre og kanskje ikke fullt så påtrengende kilder for at vi skal føle oss vel og ta oss godt ut.

Det er min erfaring at et menneske i en positiv utvikling gjør dette gradvis og naturlig. Avhengig av hvor vi er på vår vei kan vi alltid finne noe som fungerer som en hjelp framover. Kanskje litt som Askeladden og de gode hjelperne?

Det bør være et mål å innse at vi allerede har alt vi trenger for å oppnå det velbehaget og den selvfølelsen vi ønsker. Ofte vet vi dette innerst inne. Det gjelder bare å få en god kobling den gode visdommen der inne.

Når vi slutter å sabotere oss selv, kan vi isteden begynne å gi oss selv positive tilbakemeldinger og veiledning. Ofte kommer vi langt ved å begynne å se tidligere negative opplevelser som positiv læring. Positiv læring fordi det brakte oss til der vi er i dag. Klar for en bedre framtid, men mer innsikt og villighet til å gjøre de tingene som er bra for oss selv og andre.